Chcesz poznać podstawy dobrej optymalizacji i linkowania strony?
(Unikniesz 14 najczęstszych błędów)

Imię:

Email:

Zgadzam się z
polityką prywatności
Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć tutaj na naszej stronie internetowej (polityka prywatności).

filtry w google - pytania i odpowiedzi

data opublikowania: 2013-09-24 00:00:00 przez

Dzisiejszym tekstem chciałbym odpowiedzieć na częste pytania związane z filtrami w google.

Na temat filtrów algorytmicznych i ręcznych w gogle, powstało dużo pytań i równie dużo błędnych odpowiedzi. Na pytania początkujących pozycjonerów odpowiadali równi im doświadczeniem inni pozycjonerzy, którzy swoją odpowiedź na problem opierali, na tym co gdzieś kiedyś usłyszeli/przeczytali, lub na bardzo skromnym własnym doświaczeniu.

 

Przygotowałem zestaw kilku pytań-odpowiedzi - który powienien pomóc początkującym w zrozumieniu działania i wychodzenia z filtrów.

 

Mam ban w google - pozycje strony spadły - co sie stało?

Sam fakt spadku pozycji fraz dla danej domeny to nie jest ban. Z banem w google mamy doczynienia wtedy, gdy cała strona została wyrzucona z indeksu.

Jak można to sprawdzić? Wpisujemy w google site:nazwadomeny.pl - jeśli brak jest wyników - mamy potwierdzony ban.

Jeśli strona nadal jest w indeksie, a w widoczny sposób spadły jedynie pozycje - mamy prawdopodobieństwo wystąpienia filtra.

 

Dostałem powiadomienie o wykryciu nienaturalnych linków w narzędziu dla webmasterów - czy mogę to przeczekać, aż samo minie?

Niestety nie można czekać - trzeba działać. Nawet zakładając hipotetycznie, że "nienaturalne linki" - same po jakimś czasie znikną, to taki komunikat wymaga by domenę zgłosić do pononego rozpatrzenia - odpowiedni formularz znajduje się w centrum dla webmasterów: "ruch związany z wyszukiwaniem" -> "działania ręczne" -> "zgłoś prośbę o rozpatrzenie".

 

Dostałem filtr - czy muszę używać disavow tools (narzędzie do zrzekania się linków)?

Disavow tools stało się narzędziem używanym, często bez potrzeby, jako podstawowe do wyjścia z filtra. Tymczasem jest to tylko narzędzie dodatkowe, które może pomóc, ale może też zaszkodzić. Jeśli ktoś nieumiejętnie zacznie zgłaszać strony linkujące do jego domeny - może się okazać, że zrzeknie się całkiem dobrych linków. Postawą przy wychodzeniu z filtra ręcznego jest usunięcie "nienaturalnych linków" i zgłoszenie domeny do ponownego rozpatrzenia. Przy filtrze algorytmicznym jest to zmiana "profilu linków". Disavow tools można użyć wtedy, gdy usunęliśmy te linki które się dało i nie wystarczyło to do zdjęcia filtra. Wtedy pozostałe linki których nie możemy usunąć (np. webmaster danej strony nie odpowada, nie chce usunąć, itp.) można zgłosić.

 

Mam filtr ręczny, ktoś doradził mi, bym teraz zdobywał dobre linki do strony i będzie dobrze, czy to prawda?

Niestety nie - sama zmiana profilu linków nie wystarczy - filtr ręczny jest zdejmowany po interwencji pracownika google, a wcześniej przegląda on to co napisałeś w prośbie o rozpatrzenie, oraz sam profil linków.

 

Dostałem ręczny filtr w google, czy wystarczy, że usunę linki prowadzące ze stron o niskim PR?

Niestety usunięcie linków ze stron o niskim page rank, często nie wystarczy. Tak się "ciekawie" składa, że często zdarza się, że strona o niskiej jakości posiada stosunkowo wysoki PR - np. automat pobierający treści z kanałów rss, czy kopia wiki - mogą posiadać PR 3 - ale linki z tych stron przy ręcznym filtrze trzeba usunąć.

Pracownik google sprawdzając strony i linki jakie kierują do naszego serwisu - kieruje się też wyglądem strony. Linki prowadzące z kolejnej kopi seokatalogu, który jest identyczny jak większość w internecie - lepiej usunąć.

 

Czy przy ręcznym filtrze, te same źródła linków dla jednej strony mogą być dobre, a dla innej już nie?

W grę wchodzi "czynnik ludzki" i okazuje się, że  np. pewien ogólnotematyczny katalog z którego prowadziły linki do domeny A, działał na nią "szkodliwie", a dla innej domeny B - już był dobrym źródłem linków - i nie trzeba było go usuwać.

 

Czy przy ręcznym filtrze, zamiast usuwać linki, można je edytować/zmienić i to zadziała pozytywnie?

Tak, może tak być. Jeśli profil linków, został w wiekszości oczyszczony i została jakaś niewielka ilość domen, które nadal powodują odrzucenie prośby o rozpatrzenie, ale naszym zdaniem są wartościowe - można spróbować je wyedytować zmieniając np. linki na brandowe, czyli w linku zamiast konkrentej frazy linkujemy adresem strony.

 

Co powoduje, że dany link na danej stronie może być odbierany przez google jako nienaturalny?

Są 3 podstawowe czynniki: słabej jakości strona na której umieszczony jest link,  sam link, czyli anchor jakim linkujemy, oraz umiejscowienie tego linku

Najbezpieczniejsza wydaje się sytuacja, gdy link linkujący adresem strony (brandowy) znajduje się na stronie, która wygląda "bardzo jakościowo", a sam link jest w miejscu "dobrym". Oczywiście wszystkie te 3 czynniki są bardzo subiektywne i icj ocena może zależeć np. od smopoczucia pracownika google, który akurat sprawdza naszą stronę. Można jednak z góry założyć, że linki umieszczone w stopce - to jest przykład niezbyt dobrego miejsca, strona składająca się z generatora losowych zdań - jest stroną nie wyglądającą na dobrą jakościowo, a link linkujący anchorem typu"kredyty Kraków" nie wygląda zbyt naturalnie.

 

Czy mając filtr algorytmiczny, muszę zgłaszać prośbę o ponowne rozpatrzenie?

Nie, przy filtrze algorytmicznym, niczego nie zgłaszamy. Staramy sie poprawić profil linków - zdobywamy dobre jakościowo linki, pozbywamy się tych słabych.

Dbamy o różnorodność, nie przesadzamy z linkowaniem na konkretne frazy itp.

Podobnie jak przy filtrze ręcznym nie trzeba też używać disavow tools - chyba że do strony prowadzi ogromna ilość "złych linków", których nie możemy w żaden sposób usunąć.

 

Czy po zdjęciu filtra ręcznego, lub algorytmicznego, strona wróci na poprzednie pozycje?

Może tak być, że strona wróci na takie pozycje jak miała przed filtrem, lub niewiele niżej, może też się okazać, że pozytywne efekty będą niewielkie.

Od czego to zależy? Od tego co zostało po wyczyszczeniu profilu linków. Jeśli usunęliśmy i zgłosiliśmy do disavow tools, prawie wszystkie linki - to niestety ich brak nie nadrobi sama dobra jakość strony i pozycji nie będzie.

 

Czy można mieć jednocześnie filtr algorytmiczny i ręczny?

Niestety można. W takim wypadku zdjęcie samego filtra ręcznego nie spowoduje wyraźnego wrostu pozycji. Z drugiej strony, czy czyszczenie profilu linków związane z wychodzeniem z filtra ręcznego - nie powinno pomóc przy filtrze algorytmicznym? Teoretycznie tak powinno być, ale praktyka mówi co innego. Trzeba tez pamiętać, że filtr algorytmiczny to tylko automat który analizuje pewne czynniki - i to wszystka trwa, a pewne zmiany w profilu linków może zauważyć dopiero po pewnym czasie.



Komentarze:
imię: Łukasz, data: 2013. 10. 09
strona: http://firsoft.pl

komentarz:
Informacje, które powinny znaleźć się w każdej firmie SEO. Jednak nigdy nie dowiemy się jak to jest naprawdę z tymi filtrami.


imię: Mateusz Kozak, data: 2013. 11. 22
strona: http://mateusz.kozak.biz

komentarz:
Strony zafiltrowane można podzielić na dwa rodzaje, jedne po zdjęciu filtra ręcznego w jakimś stopniu wracały na pozycję bardzo szybko, a inne przez 2-3 miesiące wisiały na 6-8 stronie, te zapewne miały również filtr algorytmiczny.


imię: Sebastian Miśniakiewicz, data: 2014. 03. 18
strona: http://blog.seo-profi.pl

komentarz:
Warto zrobić też analize linków Link Detoxem lub tańszym, ale za to polskim SEO Odkurzaczem - http://blog.seo-profi.pl/seo-odkurzacz-swietne-narzedzie-do-analizy-linkow-przychodzacych/


Dodaj komentarz

*imię: (do 30 znaków)

strona: (do 45 znaków)

*treść: (do 250 znaków)

*wpisz słowami wynik działania cztery plus dwa



* - wymagane

Czy chcesz otrzymać mini kurs opisujący 7 błędów optymalizacji, oraz 7 błędów związanych z linkowaniem?
(wpisz swój adres e-mail, oraz imię)

Email : Imię :
Zgadzam się z
polityką prywatności

Polecam

MinPage.pl - cms dla e-biznesu


Strony